Kategóriák

Hogyan maradjunk nyugodtak nyomás alatt?

Legtöbben már tapasztaltuk, milyen is az az émelyítő pillanat, amikor rájövünk mekkora hibát is követtünk el. Ez lehet egy nyomdahiba a következő adag névjegykártyádon vagy hogy elfelejtettél helyszínt foglalni egy nagyon fontos holnapi meetingre. Természetesen ez emberfüggő, hogy kinek mi hozza el a szorongó pánik hangulatát, melyet valószínűleg valamennyiünk átél.

A nyomás és a hibák elkerülhetetlenek.

Az egyetlen igazi megoldás pedig az, ha nyugodtak tudunk maradni.

A Harvard Business School legújabb kutatása alátámasztotta, hogy habár nyugodtak próbálunk maradni, de nem a megfelelő módon. Azok az emberek, akik a kihívást krízishelyzetként fogják fel – és így izgatja őket a kihívás gondolata – sokkal jobban teljesítenek, mint azok, akik kényszeresen próbálnak nyugodtak maradni.

„Vannak emberek, akik erősen próbálkoznak megbirkózni a szorongás és aggodalom érzésével, de ez nagyon nehéz, sőt hiábavaló.” – mondja Allison Wood Brooks, a tanulmány írója.

„Amikor az emberek aggódnak és próbálnak lenyugodni, csak az jár az eszükben, hogy minden rosszul fog elsülni. Ha viszont izgatottak (és kihívásként kezelik a helyzetet), sokkal inkább pozitív irányba fordulnak gondolataik, és egy jó kimenetelt látnak maguk előtt.”

A képesség arra, hogy higgadt és hatékony maradsz és tudsz összepontosítani a problémára nyomás alatt, ez mind a gondolkodásmódodnak és lelkivilágodnak köszönhető. Az emberek, akik sikeresen kezelik a krízishelyzeteket, képesek arra, hogy az érzelmeiket összekössék a szituációval, és annak megfelelően viselkedjenek, uralkodjanak magukon.
 

Másik részről, az aggodalmat az izgatottság érzésébe fordítják át, így nyerve plusz energiát.

Ez nem történhet meg, ha nem vagy logikus. Igen, hibázni kínos. Valószínűleg kiabálni fog veled a főnököd és lehet, hogy a következő értékelésben is benne lesz, hogy hibáztál, de az igazság az, hogy egy hiba miatt bizonyára nem fognak kirúgni, nem fogod elveszíteni a házad és a kocsidban túlélni vagy bármi egyéb abszurd kimenetel, mely az aggodalomból születik és nem hagy koncentrálni. Ha vállalkozást vezetünk, akkor is fölösleges azon agyalni, vajon ez befolyásolni fogja-e a következő megrendelést vgy szerződést, mert nagyvalószínűséggel egyáltalán nem lesz semmilyen hatása annak, hogy egyszer hibáztunk.

Próbáld a problémákat más szemszögből nézni és csak tegyél fel magadnak két nagyon egyszerű kérdést: Mi az a legrosszabb dolog, ami megtörténhet? Fog ez számítani öt év múlva? A válaszokat pedig nem szabad túldramatizálni. Ebben az esetben észre fogod venni, hogy sokkal jobban félsz a nyilvános szégyentől, mint bármi mástól. De ha ezen túl vagy, akkor magabiztosan össze tudod szedni a darabokat és hozzá tudsz látni a problémamegoldáshoz.

Igyekezz más perspektívából szemlélni a szituációt és gondolj egy - a tiednél sokkal nagyobb - hibára, melyet valaki más követett el. Ezek az emberek, akik súlyos hibákat követtek is el, feltehetőleg még a cégnél vannak, sőt jól érzik magukat! Ezeknek a legendás hibáknak is vannak hosszú távú hatásai az egyébként jó alkalmazottakra nézve. De emlékeztesd magad:
 

Ennél több vagy, mint egy ilyen helyzet. Egy hiba nem határoz meg téged!

A következő, amit meg kell értened, hogy a többiek egyáltalán nem foglalkoznak annyit veled és az általad elkövetett hibával, mint gondolod. Persze, könnyű magadat a vihar középpontjában látnod. Kínosan érzed magad és aggódsz a munkád miatt. De minél jobban elhiteted magaddal, hogy folyamatosan bírálnak téged, annál inkább lesz úrrá rajtad a szorongás. A legegyszerűbb, ha minden energiáddal a megoldásra fókuszálsz és a folyamat része leszel.

Tanuld meg használni a józan eszed. Semmi sem segít jobban megoldani egy krízishelyzetet, mint ha képesek vagyunk a logikus gondolkodásra. Ha sikerült megelőzni a pánikot, akkor itt az ideje feltenni magadnak a fontos és lényeges kérdéseket:

  1. Mi történt pontosan?
  2. Mik a lehetséges következmények?
  3. Van-e még idő elkerülni a következményeket?
  4. Ha igen, hogyan?
  5. Kire van ehhez szükség?
  6. Ha már túl késő, akkor hogyan tudjuk enyhíteni a kárt?
     

Ne hagyd, hogy a gondolataid nevetséges önvádakkal teljenek meg!

Végezetül, oldd meg! Ha megvannak a tények, és egyenesen látsz rá a helyzetre, itt az ideje lépni. Kemény munkával a „kosz” feltakarítása csak több energiát fog adni a félelmed helyett; ha beleölöd az energiát, hogy jobbá tedd a dolgokat, ez képessé tesz megszabadulni az aggodalomtól. Emlékezz, ha kihívásként gondolsz a szituációra, ez óriási löketet ad és növeli a teljesítményed! Alkalmazottként dolgozz együtt kollégáiddal, vezetőként vállald a felelősséget és kezdd el hatékonyan átgondolni a megoldást!

Ne legyél túl szigorú magadhoz. Senki sem tökéletes, még a legsikeresebb emberek is követnek el súlyos hibákat.

  • Henry Ford első autócége 18 hónap után bedőlt,
  • Oprah Winfreyt elítélték egy korai riportmunkája során, miszerint „nem elég fitt a televíziózáshoz”.
  • Walt Disneyt elküldték a Kansas City Star újságtól, mert nem tartották elég kreatívnak.
     

Szidhatod magad, ez egy csábító lehetőség, de sosem eredményez semmit, ha csak nem tesz nyugodtabbá. De inkább tartogasd az energiád a jövőre nézve és a dolgokra, amiken tudsz változtatni.
 

Egységbe hozni mindent

Az érzelmek kezelése és a higgadtság megőrzése nyomás alatt tökéletesen aránylik a teljesítményhez. A TalentSmart kutatást végzett ezzel kapcsolatban, melyen több, mint egymillióan vettek részt és megállapították, hogy a top-előadók 90%-a elég képzett érzelmei irányításában, s stresszhelyzetben is nyugodt, kontrollált.

Senki sem szeret hibázni. De nem számít mekkora a hiba, pánikolni akkor sem szabad, nem segít. A zavaros, nem összeszedett, negatív gondolatok csak megakadályoznak a jó döntéshozatalban. A stratégiák helyett, amik a lenyugváshoz kellenek, inkább mérd fel a helyzetet, készíts egy tervet, vállalj felelősséget és azzal legyél elfoglalva, hogy a dolgokat helyre hozd, majd lépj tovább.

Ami még érdekelhet