Kategóriák

Tartalomtípusok A-Z – avagy mit tölts fel a honlapodra

Sokat foglalkoztunk mostanában a honlapod formai kialakításával, és jól van ez így, hiszen szeretnénk végigvezetni azon a folyamaton, melynek végén egy hatékony, az ügyfeleidnek szóló, remek honlap vár. Ennek azonban része az is, hogy segítünk a tartalmad megtervezésében, és elmondjuk, szöveget, képet vagy videót tölts fel, és milyen gyakran tedd ezt.

Hiába csillivilli az oldalad, ha hároméves, az akkori akciót nagy betűkkel hirdető tartalom van rajta. Valószínűleg te sem vásárolsz valakitől csak azért, mert szép a honlapja, ugye? Ha mégis, akkor jobb, ha tudod, alaposan átvernek. Az átverést pedig nemcsak te nem szereted, hanem a te ügyfeleid sem. A felhasználóbarát szempontoknak megfelelően, valamint okosan és az online világ elvárásainak megfelelően kialakított honlap egy aranybánya, ha megfelelő tartalommal töltöd fel.

A rossz hír, hogy nincs egy bevált, mindenkire érvényes, kivétel nélkül működő recept. Ahogy a menüpontok, úgy a tartalom is változik azzal, hogy mit akarsz eladni és kinek.

Ilyen (recept) nincs… és mégis van

Ennek ellenére tudunk adni néhány támpontot, amelyek segítségével legalábbis jó – még ha nem is tökéletes – tartalommal tudod feltölteni a weboldalad.

Valamennyi szöveg kell, de nem túl sok

Ez amolyan Mátyás királyos dolog. Emlékeztek a mesére, amikor a lány jött is meg nem is, fel is volt öltözve meg nem is, hozott is ajándékot, meg nem is? Ez valami ilyesmi. Szövegre, mármint jó szövegre egyszerűen szükséged van. Még ha utóbb videót készítesz is belőle, ahhoz is szükséged lesz szövegre.

Szóval gondold át jól, mit szeretnél elmondani a honlapod látogatóinak, és röviden, érthetően, nem bő lére eresztve írd meg. A Rólunk menüpont például – bármilyen furcsán hangzik is – az ügyfeleidről szóljon. Persze arról lesz szó, hogy te miért csinálod az egész üzleted, de úgy írd, meg, hogy a weboldalad látogatói számára az egyértelműen megfogalmazza, miért lesz jó nekik a terméked vagy a szolgáltatásod.

Frissíts

Ha egy olyan honlapot készítesz, amely bemutatja, milyen szolgáltatásaid vannak, akkor ezeket a szövegeket nem szükséges gyakran frissítened. Ne hagyd azért parlagon heverni sem, hiszen ideális esetben folyamatosan fejleszted a termékeid, ezért amikor valami új elem bekerül a szolgáltatásodba, vagy fejlesztetted a terméked, akkor frissítsd a leírást! Senki nem szereti, hogyha egy érdeklődést követően kiderül, hogy hát az az őstermelői lekvár már igazából nem bio, vagy a 2013-asból már nem lehet kapni, mert elfogyott, de te ottfelejtetted a honlapodon. Veszélyes azzal játszani, hogy a látogatód beleszeret egy termékedbe, aztán azt kell neki mondanod, hogy ebben a formában már nem tudja megvenni!

Amennyiben viszont egy olyan honlapot készítettél, amellyel támogatni szeretnéd a rólad kialakított szakértői képet, akkor jobb, ha több-kevesebb rendszerességgel töltesz fel szakmai cikkeket. Még ha nem is indítasz szakmai blogot, egy-egy, a saját szakmádban kiemelkedő hírt érdemes megírni – kiegészítve persze azzal, hogy neked mint szakértőnek mi erről a véleményed, és a jövőben ez milyen hatással lesz a szolgáltatásaidra. Ha például az online marketing területén dolgozol, akkor biztosan hallottál már arról, hogy a jövőben formázható lesz az egyes Facebook-bejegyzések szövege. Érdemes erről írnod egy szakértői cikket, hogy szerinted mi várható, milyen hatással lesz ez a felhasználókra és te mint szakértő mit javasolsz a használatához.

Illusztrálj

Ahogy szövegre, úgy képekre is szükséged van. Egy statisztika szerint az agyban szállított információ 90 százaléka vizuális jellegű. Játszunk egy kicsit; alább írunk néhány szót, te pedig figyelj arra, mi jut eszedbe először – például látod magad előtt, amit olvasol?

  • könyv
  • kávé
  • tartalom
  • weboldal
  • stb.
     

Eléggé valószínű, hogy asszociatív jelleggel láttál magad előtt például egy kedvelt könyvet, vagy csésze gőzölgő kávét…

Ha ez nem lenne eléggé meggyőző, álljon itt Andy Warhol – amerikai képzőművész, a pop-art irányzat egyik legismertebb képviselője – igen népszerű mondása:

„Sosem olvasok, csak a képeket nézem meg.”


Forrás: ThetTHingsWeSay.com

Ha te magad olvasol is, elismerheted, hogy jellemzően nagyobb benyomást keltenek a képek – különösen első pillantásra.

Száz szónak is egy a vége: használj képeket.

Mivel nem minden képet lehet felhasználni, amit találsz a Google keresőjével, sokszor pedig viszonylag nagy összeget kérnek érte, érdemes megismerni néhány weboldalt, ahonnan ingyenes tudsz letölteni jó minőségű stockfotókat. Ezekről az oldalakról itt írtunk korábban, mindenképp csekkold le, mielőtt véletlen jogtanalanul használnál fel egy képet.

További, viszonylag egyszerű módszerek:

  • Használd a Google képkeresőjét, de a keresőeszközök között válaszd ki a felhasználási jogok menüt, és jelöld be az Újrafelhasználható és módosítható opciót. Azért ezt, mert ugyan van olyan, hogy Nem kereskedelmi célra újrafelhasználható és módosítható, ez azonban a legritkább esetben jelent különbséget.
  • Flickr.com: ezt azoknak ajánljuk figyelmébe, akik tudnak angolul, mert az egyes, felhasználási jogokkal kapcsolatos kategóriák csak angolul érhetők el. Mindenesetre itt is óriási adatbázist tudsz fellelni, és jogok szerint is tudsz kategorizálni.
     

A jogtisztasághoz hasonlóan rendkívül fontos a kép minősége! Sötét, homályos, szemcsés, túlexponált stb. képet ne használj, mert azt fogja rólad sugallni, hogy másban is ennyire hanyag vagy. A kép legyen jó minőségű, magas felbontású, ugyanakor ne túlságosan nagy méretű - pl. több megabyte-os. Utóbbi azért fontos, mert egyes felhasználóknál csak lassan fog betöltődni. Találkoztál már azzal, amikor egy kép fentről lefelé csíkokban jelent meg, vagy előbb csak homályosan, aztán élesen? Ez azért van, mert túl nagyméretű az eredeti kép. A megoldás, hogy olyan méretűre csökkented - pl. 800 pixel x 600 pixel - amely a webes alkalmazások számára kezelhető. Ha nincs megfelelő képszerkesztőd, és a Paint nem a barátod, akkor se aggódj, a Wezzpage által is használt Aviary rengeteg funkciót kínál. A pontos részleteit és a használati tanácsokat itt találod.

A feltöltésre kiválasztott képek mennyisége persze attól is függ, milyen céged van; fotósként például minimális szöveget használj, de annál több képet. Őstermelőként viszonylag kiegyensúlyozottan alkalmazhatod ezt a két tartalomtípust. Például mutasd be képeken a lekvár készítésének folyamatát, de írj a képek mellé 1-2 mondat leírást is, vagyis készíts egy képriportot, egyszerre kihasználva a vizualitás erejét és megbízhatóságát, valamint a szöveg szakértői pozícionálásra alkalmasságát.

Ha pedig valamilyen műszaki, mérnöki vagy elektronikai szolgáltatásod van, a képek mellett szükséged lesz viszonylag nagy mennyiségű magyarázó szövegre is.

A videó jön föl, mint a talajvíz

A SocialFlow kutatása szerint ugyan a Facebook-oldalak elérése január és május között folyamatosan csökkent, a videók nézettsége viszont ezzel együtt rohamosan és ugrásszerűen nőtt.

„A felmérés szerint jelenleg a videók az általuk készített tartalmak csupán 0,9 százalékát tették ki, ám az elérés 7,15 százaléka, a lájkok 5,2 százaléka és a megosztások 11,1 százaléka hozzájuk köthető. Ráadásul a SocialFlow elmondása szerint nem minden ügyfelük eredményét vizsgálták, így a számok a valóságban ennél is kiemelkedőbbek lehetnek.” Forrás: MarketingMorzsák

Nem nehéz megállapítani, hogy az összes megosztás több mint egy tizede érkezett a tartalmak kevesebb mint egy százalékból… Szerintünk meggyőző, különösen úgy, hogy ebben az adatban az új, élő Facebook-videók még nincsenek is benne.

Érdemes tehát megfontolnod a videók alkalmazását, hiszen van egy halom dolog, amit kiválóan lehet szemléltetni velük, míg írásban például egyes vizuális jellegű dolgok – amiket videón mondjuk 30 másodpercben bemutatsz – szinte elmagyarázhatatlanok.

A Youtube-videókat például már pillanatok alatt be tudod ágyazni néhány lépésben. Nyisd meg a videót, majd a Megosztás gombra kattintasz, alább a Beágyazásra, ahol az alábbi forráskódot fogod látni (a képen kékkel kiemelve):

Ezt kimásolod, majd a szerkesztőben a forráskód használatával a megfelelő helyre, például két bekezdés közé beilleszted, és már kész is.

A videók alkalmazása ugyanakkor trükkös is; a legtöbb okoseszköz ma már alkalmas egy elfogadható videó készítésére, de ha nem jók a fényviszonyok, és szemmel láthatóan rosszul sikerül a felvétel (például sötét és szemcsés), akkor inkább ne használd. Kontraproduktív lehet ugyanis, ha azt hirdeti rólad igen hangosan bármilyen tartalmad, hogy nem törődsz a minőséggel! Ha nem tudsz jó felvételt készíteni, inkább írj a jó szöveget, és passzints hozzá pár remek képet!

Ha pedig úgy látod, hogy a te üzleted esetében a videó különösen jól teljesít(ene), akkor készíts  vlogot, és cikkekkel feltöltött blog helyett legyen egy – a honlapodon is jól láthatóan feltüntetett – Youtube-csatornád. Kiváló példa erre John Sonmez programozó, aki Simple Programmer néven ma már naponta több, rövid videót is készít, és olyan pöpecül létrehozta a saját kis birodalmát, hogy harmincegynéhány évesen „nyugdíjba vonult”. (Vagyis csak magának kell dolgoznia.)

A mémek királyai, a gifek

Tudod, miért ennyire népszerűek és hatékonyak a gifek - vagyis mozgó képsorozatok (és a mémek)? Másodpercekbe/egy-egy képbe sűrítenek élményeket, érzéseket, gondolatokat, hangulatokat; tulajdonképpen a történetmesélés és érzelemkifejezés esszenciái. Nem ez az egyetlen ok, de az egyik legfontosabb. Egy arcrándulás, egy mozdulat, egy közösség által legitimált és elfogadott életkép, amely mindenkinek ismerős, és mindenkiben kelt valamilyen érzelmet.

Ha például a számítógéped már az őrület határára kergetett, használhatod ezt:

 

vagy ezt:

És mindenki érteni fogja, mit is érzel. Kétségtelen, hogy a gifek nem illenek mindenféle cikkbe, ezért érdemes meggondolni, hogy az adott témába, például a babahigiéniáról vagy az autóeladásról szóló cikkbe belefér-e egy-egy gif. Ha igen, és találsz igazán odaillőt, ne habozz – legfeljebb mosolyt csalsz az olvasóid arcára, az pedig nem baj, hiszen ha pozitív emlékek jutnak rólad eszükbe, csaknem nyert ügyed van!

Ez a cikk a „Gondolattól a bevételszerző honlapig” cikksorozatunk 4. része. Az előző részekben szó volt arról, hogy:

  1. miért van szükséged honlapra - és mi köze ehhez Hérodotosznak
  2. milyen célokat fog kiszolgálni a honlapod
  3. hogyan építsd fel a weboldalad
Ami még érdekelhet