Kategóriák

Hogyan hatnak a színek a bevételedre?

Weboldalszerkesztőnk új funkciójának készítésénél nem véletlenül döntöttünk a honlapelemek színezhetősége mellett. Egyrészt sokan kértétek tőlünk, másrészt pedig ez azon dolgok közé tartozik, amelyek apróságnak tűnnek, azonban a „surranópályán” annál nagyobb hatásuk van a vállalkozásodra. Lássuk, miért!

Azt már elárultuk, miért fontos, hogy a cégednek legyen „saját”, jól felismerhető és hozzád társítható színe – mint nekünk a kék vagy a Coca Colának a piros:

Mivel az agyban szállított információk 90 százaléka vizuális jellegű, egyes színekre könnyű asszociálni (pl. mit látsz, ha azt mondjuk, hupikék?), valamint az élénk, egyedi, jól felismerhető színek könnyen megragadnak a memóriában, a színek kézenfekvő eszközt jelentenek márkaismertséged növelésére.

A márkaismertség – noha azoknak, akik kevésbé foglalkoznak a marketingjükkel, csak sokadlagos szempont – jelentős hatással van az üzletedre. Tegyük fel, hogy házi készítésű chiliszószokat árulsz. Magyarországon köztudottan odavagyunk a csípős ízekért és ételekért, így jó esélyed van rá, hogy sokan szeretnének igazán könnyfakasztó, ugyanakkor kellemes ízű csípős szószt találni (de már megunták az Erős Pistát). A márkaismertségnek köszönhetően az, aki már tud, hallott a cégedről, lehet, hogy rád fog gondolni, amikor kifogy a féltve őrzött készlet. Minél erősebb a márkaismertséged, annál előbb, és annál többen fognak rád gondolni, mint „ellátójukra”. Mostmár érted, hogy miért fontos a márkaismertség, ugye?

A márkaismertség fontos összetevője – vizuális szempontból – a kiváló, egyértelmű, könnyen értelmezhető és felismerhető logó, a konzisztensen és tudatosan használt arculat és a szín.

Mivel a Wezzpage-nél arra törekszünk, hogy te magad, programozó nélkül el tudd készíteni honlapodat, és hogy a weblapkészítés egyszerűen menjen, fontosnak tartjuk, hogy a honlapszerkesztőben a magad ízlése szerint tudd alakítani a színeket is, és ne kelljen honlapfejlesztő szakembert bevonnod a folyamatba.

Hogyan válassz színt?

Hogyan ne: ne azt válaszd, ami a kedvenced. Lehet, hogy neked a neonzöld a favoritod, de ha prémiumminőségű, üzletembereknek való tollakat árulsz, akkor ez a szín nem neked való. És fordítva; ha gyerekeknek szóló festő- és színezőeszközökkel foglalkozol, ne feketét vagy aranyszínt válassz. Elmagyarázzuk, miért.

Wezzpage-weboldalszerkeszto-szinezes-prizma

Hoztunk némi – érdekes – színelméletet és fun factet, amelyek segítségével kb. 5-10 perces elfoglaltsággal a jövőben tudni fogod, milyen színek segítik az üzleted, és milyenek nem.

Mi köze Newtonnak a színkörhöz?

Isaac Newton már a 17. században megalkotta saját színkörét, amely gyökeresen megváltoztatta azt az egészen addig érvényes felfogást, mely szerint a színek forrása a fény és a sötétség, illetve a fény és a tárgyak kölcsönhatása. Majd Newton – prizmakísérletével – megmutatta, hogy a fehér fény színes fényekből alakul ki.

Wezzpage weboldalszerkesztő - Newton színköre

A színek között vannak:

  • alapszínek: a piros, a kék és a sárga
  • másodlagos színek: azok a színek, melyek az alapszínek keverésével alakulnak ki: a zöld, a lila és a narancssárga
  • harmadlagos színek: a másodlagos színek kombinációi, pl. piros-narancssárga, sárga-zöld, kék-zöld
     

Ezen felül hatásuk szerint megkülönböztetünk még:

  • hideg színeket – zöld, kék, lila –, melyek a nyugodtság érzését sugallják;
  • meleg színeket – piros, sárga, narancssárga –, melyek élénkek és energikusak
     

 Wezzpage weboldalszerkesztő; színkör - forrás: Sensational Color

A színek pszichológiai hatása

Sokak számára ismert, hogy a színeknek erős hatása van a hangulatra és az érzelmekre, és épp így az érzelmeket is ki lehet fejezni színekkel. Nem véletlen a magyar nyelvben használt sok, „színes” mondás sem: sárgul az irigységtől, vörös köd, a boldogság kék madara, zöld szemű szörny stb.

A Pszichozóna cikke szerint:

  • a vásárlók 85%-a dönt a termékek színe alapján
  • a vásárlók 80%-a véli úgy, hogy a szín segít a márka felismerésében
  • az emberek 42%-a a weblap dizájnja alapján alkot véleményt egy webáruházról
  • a színes hirdetéseket 42%-al többen olvassák el, mint a fekete fehéreket
     

Térjünk rá a konkrétumokra

Hogyan hozd össze a fentieket és az új honlapszerkesztési funkciót?

Gondold végig, hogy mivel foglalkozol, és ahhoz milyen hangulatok, érzelmek tartoznak.

Ha gyerekkifestőket készítesz, akkor az élénk, vidám, meleg színek domináljanak, pl. a sárga, narancssárga, piros, kék, zöld, lila stb.

Ha chiliszószokkal foglalkozol, a piros és árnyalatai eléggé egyértelműek, és hozzá társítsd például a természetközeli zöldet és más földszíneket.

Ha exkluzív, prémiumkategóriás termékeid vannak üzletembereknek, akkor az elegáns színek domináljanak, így pl. az arany, valamint a kissé hideg színek, vagyis a kék bizonyos árnyalatai vagy az ezüst.

Használd ezeket a színeket a teljes arculatodban, így a logódban, az alap- és kiegészítő színekben, a honlapodon, a kiadványokban vagy épp a névjegykártyádon…

Amikor színt választasz, mindenképp vedd figyelembe a következetességet és az összhangot. Fontos eleme ennek például az egyes honlapelemek, emellett a további arculati elemeid színének összehangolása. Ha van egy domináns színed, az jelenjen meg a menüsorban, a gombokon, a Facebook-oldalad borítóképén, a névjegykártyádon, a céges pólókon és a hirdetéseidben.


Az Ileana Hierro SandBox című nonprofit kezdeményezéséhez készített arculat elemei például egységesek

Amennyiben egy Facebook-hirdetésben pl. a sárga a domináns szín, és emellett utazást hirdetsz, akkor az oldal, amelyre a hirdetés irányít, a landing page ne legyen szürke! A kettő ugyanis nemcsak egymással nem fér össze igazán, de a szürke jellemzően senkiben nem az utazás, nyaralás, napfény, pihenés gondolatát kelti – sokkal inkább az eső, az ősz, az elmúlás érzetét. Ez azt a hatást keltené, mintha egyoktóberi, esős temetésre hirdetnél helyeket. Nagyon vonzó, igaz? Mivel a vásárlók 85 százaléka dönt a színek alapján, a színek kiválasztásának és összehangolásának jelentős hatása van az értékesítésedre – ne vedd el a látogató kedvét az utazástól egy komor hangulatú landing page-dzsel!

Arról, hogy hogyan tudod a landing page-eket hatékonnyá tenni, az „Akarsz ügyfeleket? Mert ezzel szerzel ügyfeleket” című cikkünkben írtunk – ez az elmúlt hónapokban az egyik legsikeresebb bejegyzésünk, így érdemes elolvasnod!

A honlapod mely részeit színezheted ki?

  • a menüsávot
  • a szöveges elemeket
  • a képi elemeket
  • az űrlapokat
  • a táblázatokat
  • az elválasztókat
  • a láblécet
  • a háttereket
     

Mindezeket mostantól a weboldalkészítőben szerkesztheted csoportosan vagy egyenként, így ha több dolgot is szeretnél azonos színben viszontlátni, például a menüpontokat, a gombokat és a címsorokat, akkor nem szükséges egyenként megváltoztatnod, ha viszont ezeket különböző színnel szeretnéd megjeleníteni, arra is lehetőséged van.

Wezzpage weboldalszerkesztő - színkezelés, színbeállítás

Itt rendelkezésedre áll egy színskála, amelyet használva kiválaszthatod a neked leginkább tetsző színt, ha még nem választottad ki pontosan.

Ha viszont igen, és rendelkezésedre áll a színkód – jellemzően RGB, ritkábban CMYK színprofilban (ezek megkülönböztetése általában a felhasználás módjától függ, a nyomdák utóbbit kérik, míg neked jellemzően az RGB-t kell használnod), akkor ezt is meg tudod adni. Az R a vörös, a G a zöld, a B pedig a kék színek „mennyiségére” utal. Ez természetesen azért fontos, mert nem kell a színskálán kísérletezned, hogy melyik az az árnyalat, amely a legközelebb áll a céged színéhez.

A megoldást itt viszont a HTML-színkód jelenti – amitől nem kell megijedned! Keresd ki az árnyalatod RGB-kódját, majd nyisd meg a html-color-codes.info oldalt, ahol pillanatok alatt át tudod konvertálni a megfelelő formára.

Wezzpage weboldalszerkesztő - HTML színkódok átváltása

Az RGB résznél írd be a megfelelő számokat, és a rendszer ki fogja adni neked a megfelelő kódot, amelyben a kettőskeresztet egy hatjegyű szám alkot. Ez a Wezzpage színénél így néz ki: #29abe2.

Általános kódok, amelyeket érdemes – és könnyű – megjegyezni:

  • #FFFFFF – fehér
  • #000000 – fekete
     

A rendszer egyébként fordítva is működik, amennyiben neked valamilyen forrásból HTML-színkód áll rendelkezésedre, de RGB-re van szükséged, akkor az „insert your color code” részhez azt illeszd be, és megkapod az RGB-kódot.

Amennyiben az új funkcióval kapcsolatban kérdéseid lennének, vagy további fejlesztési ötleteid vannak, ne tartsd magadban, mert szívesen fogadjuk. Írj nekünk az info@wezzpage.hu e-mailcímre, vagy vedd fel velünk a kapcsolatot chat-felületünkön!

 

Ami még érdekelhet