Kategóriák

Facebook-szabályok, amelyeket valószínűleg te is megszegtél már

A Facebookos „De neki is szabad!” attitűd néhány remek példáját hoztuk ma el nektek. Az apropója, hogy noha eddig nem így volt, a Facebook elkezdte büntetni azokat, akik megszegik a lájkkapu vagy épp a reakciógombos szavazás szabályát. Ez a büntetés pedig lehet a profilod letiltása, esetleg a posztod törlése. Te megszegted már ezeket?

A Facebook az online marketinged egyik bástyája kellene legyen.

Tekintettel arra, hogy Magyarországon általánosan véve alig van közösségimédia-élet a Facebookon túl (speciális esetekben azért akad), több mint valószínű, hogy vevőket vesztesz, ha nem vagy jelen a legnagyobb közösségi portálon.

Ahogy egyébként akkor is vevőket veszítesz, ha csak a Facebookon vagy fent a cégeddel. Két évvel ezelőtt már írtunk egy cikket arról, hogy vajon Facebook-oldalra vagy honlapra van-e szükséged.

Nem véletlen jutottunk arra a következtetésre, hogy mindkettőt használnod kell, ha eredményes szeretnél lenni.

Idézünk:

Miért van szükségem tehát Facebook oldalra?

A közösség ereje mostanság talán mindennél erősebb. Ha nem hagyod, hogy ügyfeleid kifejtsék véleményüket a cégedről, azzal a következő ügyfeleidet tántorítod el. A közösségi médiumok a legjobb helyek, hogy ne legyenek kétségeik új vevőidnek a terméked/szolgáltatásod iránt.

Miért van szükségem tehát weblapra?

Kell egy hely, ahol „csendben”, bizalmas környezetben tudod bemutatni neki a portékádat. Ahova kifejezetten azért a termékért/szolgáltatásért érkeznek, amire rákerestek. A kérdés már csak az, hogy valóban jó-e a terméked. Erről azonban csak te tudsz nyilatkozni...

Felháborító számok

A fenti cikkhez képest az adatokban találsz majdhogynem ijesztő, de legalábbis az álladat a talaj irányába rángató változásokat.

Ugyanis míg 2014-ben a követőid 5-10 százalékát érhetted el hirdetés nélkül a posztjaiddal, a benchmark adat mára kb. 2-3 – azaz kettő-három – százalékra csökkent.

Igen, jól látod.

2-3%

Ez azt jelenti, hogy egy – csapjunk a hasunkra – 10 ezer lájkolóval rendelkező oldal, ami Magyarországon már nem is olyan kevés, egy poszttal organikusan kb. 200-300 embert fog elérni.

Ugyan a fenti adat finoman szólva is felháborító, érdemes kicsit végiggondolni, miért van így.

Ahogy te, úgy Mark Zuckerberg is pénzt szeretne látni abból, amit megalkotott és folyamatosan fejleszt. Ez nem meglepő, és még csak nem is felháborító.

A Facebook azt szeretné, hogy hirdess állítás illusztrálása pénzzel és okostelefonnal a Wezzpage weboldalszerkesztő blogján

Ezért azt szeretné, hogy pénzt költs nála, vagyis hirdess.

Ugyanakkor az ember persze mindig keresi a kiskapukat, és általában meg is találja. Ezúttal is sikerült, a cégek olyan nyereményjátékokat találtak ki, amelyek kikényszerítik a felhasználókból a reakciót, legyen az egy kedvelés, megosztás vagy hozzászólás.

Lájkold, tageld, oszd meg!

Ezért születtek olyan nyereményjátékok, amelyek a részvételhez ilyesmiket kérnek:

  • Lájkold az oldalt!
  • Lájkold a posztot!
  • Oszd meg a posztot!
  • Írj kommentet a poszthoz!
     

A bökkenő az, hogy ezek teljes mértékben szabálytalanok. A Facebook szabályai és felhasználási feltételei szerint ugyanis nem kötheted lájkokhoz a nyereményjátékban való részvételt.

Valószínű, hogy mindannyian tévedtünk már át a sötét oldalra, és készítettünk ilyen nyereményjátékot.

Dart Vader a sötét oldalra tévedés illusztrációjaként a a Wezzpage weboldalszerkesztő blogján

Ennek ellenére kismillió poszttal és hirdetéssel találkozunk, amely így hangzik:

„Tageld be annak az ismerősödnek a nevét, akit szeretnél meglepni egy iPhone-nal/csomag fehérjével/egyedi készítésű nyaklánccal!” Stb. Helyettesítse be mindenki, ami tetszik neki.

Őket hamarosan meg fogják büntetni.

Miért?

Mert a Facebook oldalhasználati szabályai szerint:

„A promóciók adminisztrációja a Facebookon az Oldalak szolgáltatásban üzemelő oldalakon vagy alkalmazásokban végezhető. Személyes idővonalak és ismerősi kapcsolatok nem használhatók promóciók végzésére (például „a részvételhez oszd meg az idővonaladon” vagy „esélyeid növeléséhez oszd meg ismerőseid idővonalán”, illetve „a részvételhez jelöld meg az ismerőseidet ebben a bejegyzésben” jellegű felszólítások nem engedélyezettek).”

Vagyis tilos olyan részvételi feltételt szabni, hogy jelöld meg az ismerősöd.

Ha a Chelsea a kedvenced, nyomj lájkot, ha a Manchester United, szívecskét

2016 végén a Facebook úgy döntött, hogy bár rendkívül kézenfekvő a felhasználóknak, ráadásul könnyű vele aktivitást generálni, a reakciógombokat tilos szavazásra használni.

Ebben persze az a furcsa, hogy úton útfélen találkozunk ezzel, akár élő videókban is.

Ez mondjuk nem változtat a tényen, hogy a szavazás szervezője szabálytalanul használja a Facebookot.

Lájkkapu

Még a fentiek előtt nagy felzúdulást keltett 2014 augusztusában az a korlátozás, amikor a Facebook megtiltotta, hogy a nyereményjátékok és promóciók feltétele az oldalad lájkolása legyen.

Lájkot mutató kéz a Wezzpage weboldalszerkesztő blogján

Ezt úgy kell érteni, hogy – hiába látod mindenhol – nem szabhatod részvételi feltételnek a Facebook-oldalad kedvelését.

Reméljük, ezzel nem leptünk meg.

Még akkor sem, ha azt látod, hogy a szomszédJózsinak, meg a versenytársSanyinak, meg a schobertnorbinak, meg a kutyamacskaállatmentőszervezetnek lehet.

Mert nekik sem lehet, csak csinálják.

A Facebook elkezdett büntetni

Noha eddig a népszerű, sportszereket forgalmazó, nemzetközi áruházlánc is használt reakciógombos szavazást, és állatvédő szervezetek is kértek lájkot a játékban való részvételért cserébe, ez a tendencia valószínűleg rohamosan elkezd majd csökkenni.

Ennek egyszerű oka van: A Facebook elkezdte betartatni a saját szabályait, és egy ideje bünteti a fenti szabályszegéseket.

Erre a Közösségi Kalandozások oldal hívta fel a figyelmet néhány órával ezelőtt:

A szabályok megszegése igazán kellemetlen következményekkel járhat, így például törölhetik a posztodat, és ez még csak a kisebbik baj.

Egyes esetekben pedig le is tilthatják a profilt, ez pedig nemcsak kellemetlen, de konkrét üzleti hátránnyal is jár, így nem érdemes kockáztatni.

Amit helyette tehetsz

Volt már, hogy te is áttértél a sötét oldalra, és a „De hát másnak is lehet!” felkiáltással olyan nyereményjátékot hoztál létre, ahol lájkot/megosztást/tagelést szabtál meg részvételi feltételnek?

Mivel a Facebook elkezdett büntetni, valószínűleg csak magadnak ártasz, ha a jövőben használsz ilyeneket.

Banned szó képe a Wezzpage weboldalszerkesztő blogján

Ráadásul az ilyen játékot tücsköt-bogarat odavonzanak az oldaladra. Ez azt jelenti, hogy ugyan nő az oldalad lájkolóinak száma, de nem olyan emberekkel, akik valóban ügyfeleid lehetnek a jövőben…

Rengetegen lájkolnak oldalakat csak azért, hogy legyen esélyük valamilyen nyereményre. Sokan közülük azonban egyáltalán nem érdeklődnek az oldal által képviselt termékek vagy szolgáltatások iránt, ergo a kedvelésük megszerzése kidobott pénz.

Ők soha nem fognak tőled rendelni, soha nem fogják igénybe venni a szolgáltatásod, sőt, valószínű, hogy záros határidőn belül visszavonják a kedvelésük is.

Te pedig elköltöttél egy nagy halom pénzt arra, hogy lájkolják az oldalad. Legyünk őszinték; ennyi erővel az ablakon is kihajíthattad volna azt a néhány ezrest!

Nem minden tilos

A likegate használata, vagyis a lájkolás kötelezővé tétele tehát tilos. Nem minden tilos azonban, ami segíthet a rajongók szerzésében.

Ha korábban alkalmazással játékot szerveztél, jó eséllyel ott volt a végén a regisztráció felajánlása. Nos, ezt nem tiltotta meg a Facebook máig sem, így amennyiben felajánlasz

  • egy ingyenes e-bookot,
  • egy extra videót,
  • exkluzív kupont,
     

kérheted, hogy regisztráljanak érte. Például írhatod azt, hogy „Regisztrálj, és letöltheted ingyenes e-bookunkat!”

Ezen felül pedig, amennyiben nem feltételnek szabod, továbbra is odaírhatod a játék elejére vagy végére, hogy „Kérlek, lájkold az oldalt!”

Ezzel a megoldással ráadásul elérheted, hogy leginkább olyanok regisztráljanak, akiket tényleg érdekel, amit csinálsz, és van rá esély, hogy később még az ügyfeleid legyenek.

Ha tetszett a cikk, kérünk oszd meg azokkal, akiket szintén érdekelhet!
Ami még érdekelhet