Kategóriák

Van-e élet a Facebookon túl?

Rossz hírünk van: önmagában a honlapod létrehozásának alkalmából még nem fog a célcsoportod minden tagja pezsgőt bontani. Meg kell ragadnod minden lehetőséget, hogy eljuttasd hozzájuk a honlapod, és megerősítsd bennük, hogy a terméked vagy szolgáltatásod jobbá fogja tenni az életüket. Erre kiváló eszköz a social media; vagyis nemcsak a Facebook, hanem pl. a LinkedIn vagy épp az Instagram.

Korábban már túlestünk azon, hogy érdemes-e egyáltalán vagy-vagy dilemmát kreálni a honlap és Facebook-oldal működtetéséről. Ha sikeres akarsz lenni, és vállalkozásoddal pénzt akarsz termelni, akkor egyaránt szükséged van honlapra és Facebook-oldalra is.

Twitter, Instagram, LinkedIn; mind smafu?

Nem. Azonban Magyarországon a Facebook az, ahol tulajdonképpen mindenki jelen van, aki neked célcsoportod. Merthogy mindenki ott van.

A Twitter Magyarországon csak rendkívül kevés embert érdekel, és még annál is kevesebben vannak, akik aktívan használják.

Az Instagram hazai felhasználóiról nagyon kevés információ van, és konkrét statisztika hiányában nagyon nehéz megmondani, mennyi embert érhetsz el, és ők milyen demográfiai jellemzőkkel bírnak.

A LinkedIn már sokkal inkább más tészta, azonban egyértelműen B2B, vagyis Business-to-Business platform. Vagyis, ha a te terméked hétköznapi felhasználóknak szól, mert mondjuk szobafestő vagy, vagy babafotós, akkor a LinkedIn felhasználói nem esnek egybe a célcsoportoddal.

Akkor a válasz az, hogy nincs élet a Facebookon túl?
Nem.

Esélyes, hogy most jól összezavartunk, de ígérjük, kibogozzuk a szálakat!

A fiatalok gyülekezőhelye: az Instagram

Az Insta jóval sikeresebb Magyarországon, mint például a Twitter. 2016 első felében valamivel több, mint 700 ezer magyar felhasználója volt a portálnak. Jelentős többségük fiatalok, 18-24 év közöttiek, és őket követik a 18 év alattiak. (Források: Közösségikalandozások.hu és www.crane.hu/instagram).

Az Instagram logója a Wezzpage honlapszerkesztő blogján

Ugyanerről a két korcsoportról azt is tudjuk, hogy lassan elszivárognak a Facebookról, mert nem annyira tetszik nekik, hogy anyu és apu is ott van, és azt lesi, mit posztolnak. Egyszerűen szólva: a Facebook nekik már nem menő.

A tendencia immár 1-2 éve megfigyelhető, és várhatóan tovább folytatódik majd, így érdemes lesz figyelembe venned. Ha például 45-50 év felettieket célzol, a Facebookon meg fogod találni őket.

Vagyis, ha a 14-24 év közötti fiatalokat szeretnéd elérni, akkor egy erősen vizuális kampányt érdemes kitalálnod, és az Instagramon megszólítani a célcsoportod.

Kiváló példa erre a Sió „Mutihogyrázod” kampánya, melynek lényege az volt, hogy a #mutihogyrazod hashtaggel bárki feltölthette, hogyan rázza fel az általa vásárolt gyümölcslevet. A legkreatívabb megoldások kiötlői fesztiválbelépőket és –bérleteket nyerhettek. A feltöltött videókon pedig egyértelműen látszott, hogy a kampány megtalálta a közönségét, a résztvevők pontosan a fenti célcsoportból érkeztek.

A B2B közösségi média: a LinkedIn

Ha prémium irodai eszközöket és/vagy bútorokat gyártasz, ha üzleti tréningeket tartasz, vagy épp kisvállalkozások online marketingjét segíted, akkor a célcsoportod jelentős részét megtalálod a LinkedInen.

A LinkedIn logója a Wezzpage honlapszerkesztő blogján

A LinkedIn folyamatosan fejleszti a szolgáltatásait, nemrégiben frissíteni kezdték a Company Page-eket, vagyis a cégek oldalait, előtte nem sokkal pedig elindítottak egy új funkciót, a Pro Findert, mellyel kisebb projektekre lehet vállalkozásokat és szabadúszókat keresni.

A Marketingmorzsák szerint:

„Az új funkcióval a LinkedIn arra próbálja ösztönözni felhasználóit, hogy azok kezdjenek el egymással is együttműködni és üzletet kötni az oldalon belül.”

Tehát, ha a vállalkozásod termékei vagy szolgáltatásai más vállalkozóknak szólnak, akkor ne félj kihasználni a Linkedin céges oldalainak lehetőségét, a Pro Findert, a csoportok adta esélyeket, sőt, a LinkedInen akár blogot is írhatsz.

Ezek mindegyike jó esélyt ad, hogy elérd a célközönséged, ez pedig annak a záloga, hogy szőnyegbombázás helyett precízen megtaláld azt, aki potenciális ügyfeled. Ez pedig ugye azt is jelenti, hogy kevesebb idő/pénz befektetésével nagyobb konverziót érhetsz el.

És ami mindent visz: a Facebook

Magyarországon összességében igaz az, hogy mindenki a Facebookon lézeng. Vagyis pontosabban fogalmazva: a Facebookon mindenki lézeng. Igaz ez a fogyasztódra, a legjobb haverodra, az üzlettársadra és persze a konkurenciádra is. Nem könnyű kitűnni, azonban nem egyszerűen hiba, hanem ha sikeres akarsz lenni, egész egyszerűen bűn nem jelen lenni a Facebookon.

A Facebook logója a Wezzpage honlapszerkesztő blogján

A fentiek logikus következménye, hogy a Facebookon nagyon jó esélyed van arra, hogy elérd a célcsoportod. Legyen a vásárlóközönséged kisvállalkozók csoportja, kelet-magyarországi nagycsaládosok, akik építkeznek, zalaegerszegi, esküvőre készülő fiatalok, vagy épp befektetni vágyó magánemberek az egész országból.

Ugyanakkor az, hogy a Facebookon mindenki ott van, azt is jelenti, hogy a konkurenciád is ott figyel. Valamivel ki kell tűnnöd, ami miatt a felhasználók inkább feléd fordulnak majd. Erre lehetőséget ad többek között:

  • céges blogod cikkeinek megosztása
  • egy belsős csoport létrehozása ügyfeleid számára
  • call-to-action alkalmazása – vagyis a felhasználók felszólítása hozzászólásra, megosztásra, kattintásra stb.
  • hirdetések alkalmazása.
     

Van élet a Facebookon túl

A fentiek alapján reméljük, választ kaptál, és látod, hogy a Facebook nem az egyetlen létező közösségi médium Magyarországon – „csupán” a legnépszerűbb.

A tapasztalatok alapján a legjobb csomag az, ha van:

  • honlapod
  • Facebook-oldalad
  • és még legalább egy, célcsoport-specifikus csatornád.
     

Ezt a harmadik csatorna lehet tehát a LinkedIn vagy az Instagram – más közösségi médiumok Magyarországon még nem igazán elterjedtek. 

Ami még érdekelhet