Kategóriák

Ördögűzés a javából: a nagy HTML demisztifikálás

A Wezzpage honlapszerkesztője minden lehetőséget megad, hogy egyszerűen és gyorsan a magad képére alakítsd a honlapod, és ne kelljen a programozók felségterületének tartott „kóddal” foglalkoznod. Most ördögűzést tartunk, és megmutatjuk, a HTML egyáltalán nem az ördögtől való. Tarts velünk, és nézd meg, ahogy a kód misztikus szörny-árnyéka kisnyúllá szelídül!

Először is eloszlatunk egy tévhitet: nem kell programozónak lenned, hogy legyenek a honlapkészítéssel kapcsolatos ismereteid. A HTML alapjait anélkül is megtanulhatod, hogy informatikus lennél.

És mikor lesz hasznodra ez a tudás? Például amikor a szerkesztőfelület nem akarja elhelyezni a linket, vagy például ha Youtube-videót szeretnél beágyazni valahová. A Wezzpage-nél ezek a hibák elkerülnek téged – de ha volt már dolgod másmilyen weboldalszerkesztővel (pl. WordPress, Joomla vagy más), akkor találkozhattál már olyan esettel, amikor a szerkesztő a világ minden kincséért sem akart rád hallgatni. És abban a pillanatban lehet, bármit megadtál volna, hogy értsd a misztikus fórráskód titkait.

A HTML alfája és omegája – az elem (avagy címke) és az attribútum

A Wezzpage-nél úgy tekintünk a honlapfejlesztésre, mint a felnőttlegó egyik legjobb és legkreatívabb változatára. Csakhogy itt kettes, négyes, téglalap és lapos darabok helyett elemekből (más néven címkékből) és attribútomokból építkezünk. Az előnye a Legóhoz képest: több eséllyel hoz neked pénzt, mint a kalózkirály legohajója. És ami ennél is jobb: ha szanaszét hagyod az elemeket, rálépve nem fogod a pokolra kívánni a weboldalad...

A HTML tehát alapvetően elemekből és attribútumokból épül fel.

Az elemek felcímkézik a szöveg egyes részeit, az attribútomok pedig megadják ezen címkék tulajdonságait. Például jelzik, hogy adott szöveg egy címsor.

Lássuk végre az ördögűzést

Az egyes példák bemutatására a CodePen nevű eszközt használjuk. Az alább látható ábrán interaktívan változtathatod, hogy a kódot szeretnéd látni vagy annak az eredményét, hogy hogyan fog kinézni. Ha a jobb felső sarokban lévő logóra kattintasz, a CodePen saját felületén is megnézheted a megírt kódot, sőt, akár szerkesztheted, próbálgathatod is!

Az elemek esetében van egy kezdő címke és egy záró címke, míg a szöveg a címkék közé kerül. Ez így néz ki.

Amint látod, a címkéket “kacsacsőrök” közé kell tenni, és a záró címke esetében egy perjel is bekerül. Egyéb esetben nem történik meg a címke lezárása, és a további szöveg is például félkövér lesz! (Pro tipp: a kacsacsőrök jellemzően az alt gr+í illetve az alt gr+y billentyűkombinációval csalogathatók elő.)

Címkékkel tudsz például új bekezdést létrehozni

Az attribútumokkal a címkék viselkedését határozhatod meg. Például, ha egy szövegrészt felcímkéztél, hogy az egy bekezdés, felruházhatod azzal a tulajdonsággal, hogy balra, középre vagy jobbra zárt legyen (ez az attribútum). Amit az attribútomokról tudni érdemes:

  • egy címkéhez több attribútum is tartozhat.
  •  az attribútumok csak a kezdő címkében jelennek meg
  • kötelező elemei az egyenlőségjel és az idézőjel, ezek nélkül nem fognak működni
     

Apró betűs rész a nagyon kíváncsiaknak: ez az elméleti forma: <címke attribútum1=”érték1″>Szöveg.</címke>

Az attribútomok  használata:

Így készítesz félkövér és dőlt szöveget

Dőlt és félkövér szedésre viszonylag gyakran van szükség, így érdemes megjegyezni azt a két HTML-címkét, amelyekkel elő lehet csalogatni ezt a formázást (már ha a CTRL+I, illetve a CTRL+B) nem működik. 

A kettőt használhatod egyszerre is, egy bekezdésen belül, de akár mondatonként váltogatva és még számtalan kombinációban. A formázni kívánt szöveget a kezdő és záró címke közé írd be!

Hozz létre hivatkozást

Ez az a pont, amikor a misztikus szörnynek látszó árny kisnyúllá szelídül, és te előrántod a kalapból – mindenki megrökönyödésére.

Ha például szeretnéd megoldani, hogy az olvasóid megnézzék az előző, igen izgalmas és hasznos cikkedet, de valamiért nem akar működni a link elhelyezése funkció, néhány perc alatt áthidalhatod a problémát az anchor/horgony <a></a> címke használatával, amely segíti az egyes oldalak közötti hiperlinkelés megvalósítását.

A nyitó és a záró címke között szerepel az a szöveg, amely a weboldaladon megjelenik, míg a href attribútumnál adod meg azt a címet, ahová az olvasód a hivatkozással ugorhat.

Amit még tudni érdemes:

  • érdemes foglalkoznod a title attribútummal, amely az a szöveg lesz, amelyet a felhasználó akkor lát, amikor az egeret a hivatkozás fölé viszi. Ez az ún. tooltip. (Próbáld ki a lenti, beágyazott linknél!)
  • a target attribútummal azt is magad alakíthatod, hogy az olvasó új ablakban nyissa meg a hivatkozást. Erre érdemes figyelni, hiszen ha egy külső oldalra hivatkozol, de ez a hivatkozás ugyanabban az ablakban nyílik meg, mint amelyben az olvasód addig is böngészett, akkor, ha vissza akar térni a honlapodra, pluszmunkát kell végeznie (a vissza gomb használatával, esetleg a honlapod címének újbóli begépelésével). És jegyezd meg: a felhasználók nem szeretnek pluszmunkát végezni. Akkor inkább nem térnek vissza a honlapodra…
     

Ezek azok az alapbető HTML-tippek és megoldások, melyek ismeretével csak nyerhetsz. Egyiket sem nehéz megjegyezni, de egy-egy alkalommal sok bosszúságtól kímélheted meg magad a használatukkal.

Ha pedig olyasmivel találkoznál, ami itt nem szerepel, de szívesen olvasnál róla, szükséged lenne pár tippre, vagy az egészhez hozzá szeretnél szólni, akkor írj kommentet ide alább, szívesen válaszolunk és segítünk.

Ami még érdekelhet